18 липня 2019 р.

Iнституційні форми здобуття загальної середньої освіти



Оприлюднили Положення, що визначає порядок здобуття загальної середньої освіти за інституційною формою. Відповідно до нього, до інституційної форми належать очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна та мережева. Ознайомлюємося з новим нормативним актом за п’ять хвилин


Очна (денна, вечірня) форма
Вік здобувачів освіти
Здобуття загальної середньої освіти за денною формою організовують для осіб, як правило, віком від 6 років, які навчаються у 1-11 (12) класах.
Здобуття базової середньої та профільної загальної середньої освіти за вечірньою формою організовують для осіб віком від 14 років, які завершили здобуття початкової освіти. Заклади освіти організовують здобуття освіти за вечірньою формою незалежно від місця проживання здобувачів освіти.
Наповнюваність класів
Наповнюваність класів у закладах освіти, в яких організоване здобуття освіти за очною формою, та поділ класів на групи під час вивчення окремих предметів визначають відповідно до законодавства.
Прискорене здобуття освіти за вечірньою формою
Якщо здобувачі освіти за вечірньою формою виявляють достатній і високий рівні навчальних досягнень, то можуть прискорено завершити здобуття повної загальної середньої освіти у 10-11 (12) класах. Прискорене здобуття освіти організовують за рішенням педагогічної ради закладу освіти на підставі особистої заяви здобувача освіти, якщо він досягнув повноліття, або одного з його батьків чи інших законних представників. Строк здобуття освіти визначають в індивідуальному навчальному плані здобувача освіти. За необхідності здобувач освіти складає академічну різницю за графіком, затвердженим наказом керівника закладу освіти.
Підсумкове оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти, який прискорено завершив здобуття повної загальної середньої освіти, та його атестацію здійснюють на загальних підставах.

Заочна форма
Вік здобувачів освіти
Здобуття базової середньої та профільної загальної середньої освіти за заочною формою організовують для осіб віком від 14 років, які завершили здобуття початкової освіти. Заклади освіти організовують здобуття освіти за заочною формою незалежно від місця проживання здобувачів освіти.
Наповнюваність класів
Класи з числа здобувачів освіти за заочною формою в державних і комунальних закладах освіти створюють за наявності не менше 9 осіб. У приватних і корпоративних закладах освіти мінімальну наповнюваність класів визначає засновник (засновники).
Організація освітнього процесу
Здобуття освіти за заочною формою відбувається під час короткочасних сесій та у проміжку між ними. Форми організації освітнього процесу в сесійний та міжсесійний періоди визначає освітня програма закладу освіти.
Аби організувати здобуття освіти за заочною формою, заклад освіти може створити навчально-консультаційні пункти. На їх базі слід надавати групові консультації та організовувати заліки, які мають складати всі здобувачі освіти.

Дистанційна форма
Моделі реалізації дистанційного навчання
Дистанційне навчання — це:
·         застосування дистанційної форми як окремої форми здобуття освіти;
·         використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання за різними формами здобуття освіти, їх поєднання.
Організовувати здобуття освіти за дистанційною формою у закладі освіти слід з огляду на необхідні матеріально-технічні, кадрові та інші ресурси.
Наповнюваність класів
У закладах освіти можна створювати класи (групи) з дистанційною формою здобуття освіти. Наповнюваність класів для організації дистанційної форми освіти визначають відповідно до законодавства.
Навчальний час
У разі організації здобуття освіти за дистанційною формою навчальний час встановлює заклад освіти, зокрема:
·         на рівні початкової освіти — не більше 50% сумарної кількості навчальних годин інваріантної та варіативної складових навчального плану за типовою освітньою програмою;
·         на рівнях базової середньої та профільної загальної середньої освіти — відповідно до навчального плану для заочної форми здобуття освіти за типовою освітньою програмою.
 
Організація освітнього процесу
Порядок організації освітнього процесу за дистанційною формою здобуття освіти визначає Положення про дистанційне навчання (наказ МОН від 25.04.2013 № 466).

Мережева форма
Організація освітнього процесу
Для організації здобуття освіти за мережевою формою заклад освіти залучає інших суб’єктів освітньої діяльності — юридичні особи, міжшкільні ресурсні центри, наукові установи тощо. Це дає змогу використовувати додаткові ресурси — кадрові, матеріально-технічні, навчально-методичні, інформаційні тощо, а відтак:
·         забезпечувати всебічний розвиток здобувачів освіти, задовольняти їхні освітні потреби;
·         створювати для здобувачів освіти умови для оволодіння освітньою програмою;
·         забезпечувати поглиблене вивчення окремих навчальних предметів, упроваджувати профільне навчання;
·         розширювати доступ здобувачів освіти і педагогічних працівників до сучасних технологій і засобів навчання;
·         раціонально та ефективно використовувати ресурси учасників мережевої взаємодії.
Пропозиції педагогічній раді закладу освіти щодо організації здобуття освіти за мережевою формою можуть уносити учасники освітнього процесу, заклади освіти та інші суб’єкти, які можуть бути залучені до мережевої взаємодії.
Базовий заклад освіти, до якого зараховані здобувачі освіти, і партнер визначають:
·         освітню програму (освітні програми) та її (їх) компоненти (навчальні предмети, форми організації освітнього процесу тощо);
·         ресурси, які використовують суб’єкти освітньої діяльності для організації освіти за мережевою формою;
·         фінансування організації здобуття освіти за мережевою формою;
·         механізм взаємодії учасників освітнього процесу.
 
Відповідальність сторін
Базовий заклад контролює реалізацію освітньої програми в повному обсязі. Результати навчання здобувачів освіти за мережевою формою базові заклади обліковують у класних журналах на підставі витягів із журналів, які ведуть партнери мережевої взаємодії. Документи про здобуття освіти за мережевою формою видають базові заклади освіти.
Суб’єкт освітньої діяльності, що є партнером мережевої взаємодії, відповідає за реалізацію компонентів освітньої програми, визначених у договорі.
Зарахування
Зарахування на мережеву форму здобуття освіти здійснюють за заявою здобувача освіти, якщо він досягнув повноліття, або заявою одного з батьків чи інших законних представників. Якщо мережеву форму здобуття освіти застосовуватимуть для вивчення окремих навчальних предметів, то у заяві слід зазначити ці предмети.
Здобуття освіти за мережевою формою можуть організовувати для класів (груп) та окремих здобувачів освіти з метою забезпечення їх індивідуальної освітньої траєкторії. Застосування мережевої форми здобуття освіти можна поєднувати з очною (денною та вечірньою), заочною та дистанційною формами.
Зауваги наостанок
·         Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть створювати класи (групи) з денною, вечірньою, заочною, дистанційною формами здобуття освіти, укладати договори про організацію мережевої форми здобуття освіти з іншими суб’єктами освітньої діяльності.
·         Інформацію про форми здобуття освіти, які забезпечує заклад освіти, слід оприлюднювати на його сайті або на сайті засновника.
·         Здобуття освіти за інституційною формою організовують відповідно до освітньої програми закладу освіти. Результати навчання осіб мають відповідати вимогам відповідних державних стандартів загальної середньої освіти.
·         Державну підсумкову атестацію та звільнення від неї осіб, які здобувають освіту за інституційною формою, здійснюють відповідно до законодавства.
·         Для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти слід створити умови, аби він засвоював освітню програму за індивідуальним навчальним планом.
·         Оплату праці педагогічних працівників, які забезпечують здобуття освіти за інституційною формою, здійснюють відповідно до нормативно-правових актів у сфері освіти.
Пам’ятка розроблена відповідно до Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти (наказ МОН від 23.04.2019 № 536).
 ЗА МАТЕРІАЛАМИ ЖУРНАЛУ "ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ШКОЛИ" №7 липень 2019


Немає коментарів:

Дописати коментар